دانشمندان موفق به پرورش جوجه خارج از پوسته تخم‌مرغ شدند

به گفته دانشمندان، این روش می‌تواند ابزاری جدید در پژوهش در زمینه سلول‌های بنیادی فراهم کند

عکس تزیینی، جوجه‌ای که تازه از تخم خارج شده است‌ــ Canva

دانشمندان می‌گویند روشی جدید برای پرورش جنین جوجه بدون پوسته مات تخم‌مرغ می‌تواند به مشاهده مستقیم رشد پرندگان و همچنین پیشرفت‌های پژوهشی در زمینه سلول‌های بنیادی منجر شود.

یکی از اهداف کلیدی در شناخت رشد پرندگان این است که توالی رویدادهایی که هنگام رشد آن‌ها رخ می‌دهد مشاهده شود.

از آن‌جا که پوسته تخم‌مرغ مات است، مشاهده جنین در حال رشد مستلزم شکستن پوسته بود. بنابراین، مشاهده و تصویرسازی زنده و هم‌زمان رشد جنین جوجه چالشی مهم برای دانشمندان بوده است‌ــ البته تاکنون.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یکی از این تلاش‌ها، دانشمندان جنین‌ها را پس از سه روز جوجه‌کشی، از پوسته خارج کردند تا در یک ظرف شفاف کشت مصنوعی متولد شوند. با این حال، جنین‌ها به‌صورت طبیعی رشد نکردند، زیرا غشای زرده تا روز سوم بیش از اندازه خشک شد.

پژوهشگران ژاپنی تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف کشت مصنوعی که از لایه‌ نازک شفافی ساخته شده بود قرار دادند که امکان مشاهده رشد جنین از زمان تخم‌گذاری تا هنگام خروج از تخم را فراهم می‌کرد.

آن‌ها برای جلوگیری از خشک شدن غشای زرده، از یک دستگاه تکان دورانی استفاده کردند که صفحه بالایی‌اش با زاویه حدود ۷ درجه می‌چرخید.

جنین‌های پرورش‌یافته با روش جدید به‌تدریج رشد کردند و به تولد جوجه‌های طبیعی ۲۱ روز پس از آغاز جوجه‌کشی منجر شد.

دانشمندان می‌گویند: «ما با استفاده از یک لایه پلاستیکی شفاف، یک سیستم کشت جنین جوجه ایجاد کردیم که تصویرسازی زنده و هم‌زمان فرایندهای رشدی میکروسکوپی جنین را امکان‌پذیر کرد.»

پژوهشگران می‌گویند که این شیوه می‌تواند نظارت زنده و هم‌زمان بر تغییرهای زیست‌شناختی جنین هنگام درمان‌های آزمایشی را ممکن کند.

این پیشرفت مهم به نوبه خود می‌تواند ابزاری جدید برای حوزه‌های گوناگونی مانند تحلیل مواد شیمیایی سمی و پژوهش در زمینه سلول‌های بنیادی فراهم کند. پژوهشگران می‌گویند: «این سیستم به‌‌منزله ابزاری قدرتمند در رشته‌های مختلفی مانند سم‌شناسی، پژوهش سلول‌های بنیادی، تصویربرداری زیستی، و پزشکی ترمیمی عمل خواهد کرد.» 

© The Independent

بیشتر از علوم